Bahçe Mobilyasının tarihçesi

Mobilya branşı - bölümü ile alakalı her şeyi bulabilirsiniz..

Moderatör: Alıntı

Cevapla
Kullanıcı avatarı
Alıntı
Mesajlar: 842
Kayıt: 15 Kas 2016, 08:23

Bahçe Mobilyasının tarihçesi

Mesaj: # 3532Mesaj Alıntı
28 Mar 2022, 08:29

Tarihte rastlanan en eski bahçeler, zigguratların (Babil Toprakları) asma bahçeleridir. Piramit gövdeli, eğik yüzeyli yapılar olan zigguratların tepelerinde, kare biçimi birer teras yer alırdı; Gökyüzünün kutsallığına adanmış topraklar olmalarının yanı sıra, din adamları gökbilim çalışmalarında bu anıt yapılarda gerçekleştiriyorlardı.
Zigguratları tarihte, kokulu ve lezzetli meyve ağaçları ve bitkilerle dolu birer sebze-meyve bahçesi olan Eski Yunan bahçeleri izledi. Bu bahçelerde günümüzdekinden farklı olarak meyve ve sebzelerle çeşitli süs bitkileri ve çiçekler bir arada yetiştiriliyordu. Roma bahçeleriyse, duvarlar arasında düzenlenirdi.
İslam dünyasında bahçe anlayışı, bir cennet yaratma, doğayı güzelleştirme anlayışına dayanıyordu. Bahçenin cennet simgesi olarak ele alınması, Haçlı seferleriyle, Avrupa’ya da aktarıldı. Ortaçağda en güzel bahçeler, Güney Fransa'da gerçekleştirildi. Toulouse kontunun sarayındaki bahçeler, Avrupa'nın en gösterişli bahçeleriydiler.
XVI. yüzyılda, yeşillik, insanın hareket ve davranışlarının temel dekoru haline geldi. Bahçelerde Mermer Eskiçağ büstlerine, heykellere, küçük tapınaklara yer verilmeye başlandı ve XV. yüzyıl sonunda belirmiş olan beğeninin iyice yaygınlaşmasıyla, bahçeler, tepecikler ve teraslarla hareketlendirilip, birer arkeoloji müzesi haline getirildiler. Böylece bahçenin sebze bahçesi halinden, kesinlikle ayrılması gerçekleşti: Bahçe, doğa güzelliğinin hayranlıkla seyredilebileceği bir yer, bostansa "üretim" yeri olarak düşünülmeye başlandı. XVII . yüzyılda, akılcı felsefe akımının etkisiyle doğan yapının bir parçası olma, yapıyla bütünleşme, konutu dört bir yandan çevirme özellikleri taşıyan İtalyan bahçe üslubu gelişTeak Bahçe düzenlenirken görkemli bir doğa görünümü yaratmak amaç alınıyor, geometrik biçimler verilmiş çitler duvar yerine, ağaçlarsa sütun gibi kullanılıyordu. Ayrıca heykeller, saksılar ve sütunların süsleme öğesi olarak kullanılmasına geniş ölçüde yer veriliyordu.
Çeşitli değişikliklerle günümüze kadar sürdürülen İtalyan üslubu bahçenin düzenlenmesi için bir mimar ile bir bahçıvanın yardımı gereklidir. Mimar projeyi hazırlar, tasarlar, balkonlar yaratır (bunlar yapıyı kuşatan öğelerdir) Projede ayrıca perspektif ve su oyunları en iyi biçimde değerlendirilir. Bahçıvansa, ağaçların kesim ve budanmasında uzmandır;
Çalılıklardan, defne ağaçlarından, Servi ağaçlarından, süsleyici özellik taşıyan ilgi çekici biçimler yaratır. Bahçenin özel ve geliştirilmiş bir öğesi de "çimlik" yada "çiçeklik"tir. Bu terim, yuvarlak, dört köşe yada dikdörtgen biçiminde, basık çalılıklardan ve defne ağaçlarından oluşan bordürlerle sınırlanan ve tarhları dile getirir.
RomanTeak anlayışın yaygınlaştığı dönemlerdeyse, Avrupa’da, İngiliz üslubu bahçeler yaygınlaştı. İngiliz bahçesinde doğa kavramı, Ormanın yabani durumu olarak ele alındı. XVII. yy. sonlarına doğru. İngiltere'de, o tarihe kadar normal düzenli bahçeler gerçekleştirilirken, bahçeye bir doğa görünümünün taklidi olarak düzenleme anlayışı benimsendi. Böylece bahçel­er, mimarın kesin ölçüleri ve perspektifleri yerine, bir ressamın kırsal görüntü­lerin!, bahçıvanın doğa sevgisin yansıtmaya başladı. XX. yy.da bahçe, konutun süsleyici öğesi haline geldi: Bahçenin biçimsel güzelliği, yapılma nedeninden, perspektif ve çizginin aranışından kaynaklanır, Ama bu iki öğenin bahçenin kullanışlılığım bozmamasına dikkat edilir.
Tarih boyunca bir çok farklı anlayışa tanıklık eden ve bunları yaşayan bahçe, mobilyasında da bu esintiyi yaşamıştır. Bahçe kavramının oluştuğu dönemlerde kaba taşlara oturmak için düzgün bir formun verilmesinden, Hint kamışını dizi dizi birbirinden geçirerek insan ergonomisine uygun bir form ver-ilmesine kadar bir çok değişiklik yaşamıştır Zigguratlar ve Eski Yunanlılarda görülen bahçe mobilyası sadece imparatorlar ve zenginlerin bahçelerindeki büyük taşlar ve kütüklerden ibaret­tir. Bu malzemeler, oturma fonksiyonun yerine getirilmesi için basit geometrik şekillere sokulmuştur. Bahçelerin bir ayrım yapılmadan bir çok farklı yerine oturtulmuştur.
Dünyada fikir ve sanat akımlarının yaşandığı XIV. yy ve XV. yy dönemlerinde bahçe mobilyası da şekillenmeye anlam kazanmaya başladı. Tamamı taştan oyularak yapılan bahçe mobilyaları bahçeleri süslemeye başladı. Kullanılan mobilyalar ise; iki kişilik banklar, tek kişilik koltuklar ve masalardan oluştu.
XV. yy sonlarındaysa bahçe mobilyası hemen yanı başlarında yer alan heykel ve büstlerle bir bütünlük kazandı. Küçük insan figürleri, doğadan alınan çiçek ve dal motifleri, hayvan figürleri ve dönemin kralının isminin baş harfi bahçe mobilyasında süsleme tekniklerini oluşturdu. Fakat mobilyaların kabalığı kaçınılmaz bir gerçekti. Tamamı taştan, bir kısmı da ağaçtan yapılan bu mobilyalar hayli ağırdı.
XVI. ve XVII . yy.lardaysa akılcı felsefenin de etkisiyle mobilyalar biraz daha sadeleştirilip boyutları daha küçük hali getirildi. Artık bahçe içerisinde ve teraslarda oturma ve sohbet etme eylemleri için ayrı bir bölüm oluşturulmayıp başlandı. Çardaklar, heykeller, büstler, çanaklar ve oymalı mobilyalar bahçeyi tamamlayan bir bütün haline geldi.
XVIII. ve XIX . yy.lardaysa romantizm felsefesi daha fazla doğallığı ön plana çıkardı. Ahşap malzeme taştan daha fazla kullanılmaya başlandı. Mermer sütunların ve heykellerin dikmelerin! oluşturduğu büyük çardak tipi yapılar ortaya kondu. Mobilya süslemeciliğinde aşırı denebilecek boyutlarda figürler oluşturuldu. Malzeme çeşitlenmeye başlanmıştı. Mobilyalarda demir aksamlar kullanılmaya başlandı. Tamamı demir mobilyaların kullanılması bu döneme tesadüf eder. Farklı malzemelerin mobilyada bir araya getirilmesi bu dönemde olmuştur.
Günümüzdeyse bahçe mobilyaları çok çeşitli tür ve kompozit malzemelerle bu alanda renk kazanmıştır. Geçmişi ve doğallığı doğunun gizem perdesiyle bütünleştiren Bambu mobilyalar, her dönemde ihtişamını koruyan ahşap malzemeden imal edilen mobilyalar, bir döneme damgasını vuran metal malzemeden imal edilen mobilyalar ve çağımızın acemi prensi Plastik malzemeden imal edilen mobilyalar bütün karizmasıyla insanların beğenisine sunulmaktadır. Seçmek size kalmıştır. (The Omamental Gardener Evimiz)
Resim

Cevapla